Nowe cła Trumpa: Jak wpłyną na ceny aut, GM, Forda i rynek motoryzacyjny?

Photo of author

By Jarosław Kosmaty

Sektor motoryzacyjny stoi w obliczu poważnych turbulencji po niedawnej zapowiedzi prezydenta Donalda Trumpa dotyczącej znaczących ceł importowych. Ta decyzja wprowadza znaczną niepewność i potencjalne obciążenia finansowe dla kilku głównych graczy w branży, jednocześnie potencjalnie oferując względną przewagę innym, w zależności od ich bazy produkcyjnej.

Główni amerykańscy producenci samochodów ostrzegają przed spadkiem zysków

Prezydent Trump potwierdził w środę wprowadzenie 25% cła na wszystkie pojazdy importowane do Stanów Zjednoczonych, co obejmuje również kluczowe komponenty samochodowe. Ten ruch przekroczył najbardziej pesymistyczne prognozy krążące na Wall Street. Oczekuje się, że konsekwencje będą poważne, szczególnie dla producentów w dużym stopniu polegających na łańcuchach dostaw obejmujących Kanadę, Meksyk, Europę i Azję, pomimo niewielkich ustępstw dla pojazdów północnoamerykańskich o znacznej zawartości komponentów wyprodukowanych w USA.

Analitycy z UBS prognozują, że te nowe cła mogą potencjalnie zlikwidować roczne zyski zarówno General Motors (GM), jak i Ford (F). Wpływ rozciąga się również na dostawców motoryzacyjnych, którzy mogą zobaczyć spadek swoich zysków o szacunkowo 30% do 40%. Obawy dotyczące materialnego ryzyka dla przychodów skłoniły niektóre instytucje finansowe do ponownej oceny perspektyw tych firm.

Krajowa produkcja oferuje względną ochronę

Tesla (TSLA) wydaje się być w stosunkowo lepszej pozycji, ponieważ produkuje wszystkie swoje pojazdy w Stanach Zjednoczonych, chociaż wiadomo, że niektóre z jej komponentów mogą nadal podlegać cłom na części.

Poziom krajowej produkcji różni się znacznie wśród producentów samochodów sprzedających w USA:

Producent Przybliżona lokalna produkcja w USA %
Ford 80%
General Motors 55%
Toyota 40-50%
BMW 40-50%
Mercedes-Benz 40-50%

Ta różnica w poleganiu na krajowej produkcji podkreśla zróżnicowane narażenie firm na nowe cła importowe.

Rynek reaguje gwałtownie, zagraniczni producenci również dotknięci

Giełda zareagowała szybko i negatywnie na wieści o cłach. Akcje Forda spadły o 3,9%, podczas gdy GM odnotował większy spadek o 7,3%. Akcje Stellantis (STLA) spadły o 1,3%.

Zagraniczni producenci samochodów nie byli odporni na spadek:

  • Akcje Hyundai spadły o 4,3%
  • Akcje Honda (HMC) spadły o 2,5%
  • Akcje BMW spadły o 2,6%
  • Akcje Mercedes-Benz spadły o 2,7%

Co ciekawe, związek zawodowy United Auto Workers (UAW) wyraził poparcie dla decyzji prezydenta.

“It is a step in the right direction for workers”

Stated Shawn Fain.

Niepewność gospodarcza i zmiany strategiczne

Kluczowym czynnikiem determinującym ostateczny efekt gospodarczy będzie zakres, w jakim producenci będą mogli przenieść te zwiększone koszty na konsumentów. Jako potencjalny środek łagodzący, prezydent Trump ogłosił, że odsetki płacone od kredytów na samochody wyprodukowane w USA będą podlegać odliczeniu od podatku.

Analitycy z Deutsche Bank interpretują te cła nie tylko jako krótkoterminową taktykę negocjacyjną w niestabilnych stosunkach handlowych, ale jako potencjalnie wskazujące na głębsze, strukturalne przesunięcie w kierunku relokalizacji przemysłu i lokalizacji łańcuchów dostaw.

Udostępnij