Nowe Cła na Auta z Importu: Jak Zmienią Ceny Samochodów w USA?

Photo of author

By Jarosław Kosmaty

Ogłoszenie taryf i zmiany w polityce

W niedawnym oświadczeniu z Gabinetu Owalnego, prezydent Donald Trump potwierdził, że Stany Zjednoczone nałożą 25% cło na każdy samochód, który nie jest produkowany w kraju. Ten nowy środek jest częścią szerszej inicjatywy ceł wzajemnych mających na celu ochronę produkcji krajowej. Polityka została wprowadzona bez żadnych wyjątków, nawet dla głównych partnerów handlowych, takich jak Meksyk i Kanada, które są sygnatariuszami umowy T-MEC.

Implikacje dla sektora motoryzacyjnego

Dane z S&P Global Mobility wskazują, że prawie połowa wszystkich pojazdów sprzedanych w Stanach Zjednoczonych w 2024 roku została zmontowana w zagranicznych zakładach. Statystyka ta wskazuje na znaczący wpływ na producentów działających w krajach takich jak Meksyk, Japonia, Niemcy i inne. Oczekuje się, że cło wpłynie na szeroką gamę produktów — od pickupów i sedanów po pojazdy premium produkowane przez uznane marki.

Stawka celna 25%
Data wejścia w życie 3 kwietnia (zgodnie z zapowiedzią obok dodatkowych środków handlowych)
Regiony najbardziej dotknięte Meksyk, Kanada, Japonia, Niemcy

Prognozowane podwyżki cen

Badania Cox Automotive sugerują, że po uwzględnieniu ceł na podzespoły pojazdów, samochody produkowane za granicą — szczególnie te z Meksyku i Kanady — mogą odnotować wzrost ceny o około 6 000 USD za pojazd. Przewiduje się, że ten znaczny wzrost będzie miał wyraźny wpływ na najpopularniejsze modele na rynku amerykańskim.

Według Jonathana Smoke’a, głównego ekonomisty w Cox Automotive, producenci mogą stanąć w obliczu ograniczonej podaży, ponieważ ograniczona produkcja i zwiększone koszty zbiegają się, co potencjalnie prowadzi do niedoboru pojazdów na rynku.

Mieszane reakcje w branży

Podczas gdy prezydent Trump wyraził przekonanie, że krajowi producenci powitają ten ruch z zadowoleniem, wielu ekspertów branżowych i dealerów samochodowych wyraziło obawy dotyczące możliwych negatywnych konsekwencji. Fred Emich, dealer reprezentujący marki takie jak Volkswagen i Kia, ostrzegł, że pełne efekty cła mogą nie być widoczne przez kolejny miesiąc lub dwa po jego wejściu w życie.

„Jeśli producenci wycofają zachęty dla istniejących zapasów, wpływ może być odczuwalny natychmiast” – zauważył.

Uzupełniające środki fiskalne

Oprócz cła, administracja zamierza wprowadzić politykę fiskalną mającą na celu wzmocnienie popytu krajowego. Nabywcy pojazdów montowanych w Stanach Zjednoczonych wkrótce będą mieli możliwość odliczenia odsetek od swoich dochodów podlegających opodatkowaniu, co ma na celu dalsze pobudzenie wydatków konsumenckich na samochody produkowane w Ameryce.

Szersze obawy handlowe i gospodarcze

Wprowadzenie tych ceł jest postrzegane jako punkt zwrotny, który może zwiastować erę wzmożonych napięć handlowych — nie tylko z krajami tradycyjnie postrzeganymi jako konkurenci, ale także z sojusznikami. Analitycy ostrzegają, że jeśli podobne cła zostaną nałożone na inne sektory, takie jak części samochodowe, półprzewodniki lub farmaceutyki, wynikające z tego zakłócenia gospodarcze mogą rozciągnąć się na szeroką gamę branż, wpływając zarówno na konsumentów, jak i producentów.

Udostępnij