Sektor pojazdów elektrycznych doświadcza szybkiej ewolucji w zakresie możliwości akumulatorów, napędzanej ostrą konkurencją między głównymi graczami branżowymi. Chińska firma Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL), światowy lider w produkcji akumulatorów, ogłosiła niedawno znaczące postępy mające na celu poprawę czasu ładowania i dywersyfikację chemii akumulatorów poza tradycyjne ogniwa litowo-jonowe.
Postępy w ultra-szybkim ładowaniu: Akumulator Shenxing
CATL zaprezentował ulepszoną wersję swojej technologii akumulatorów Shenxing. Firma podaje, że ten zaktualizowany akumulator może uzyskać 520 kilometrów zasięgu (około 323 mil) po zaledwie pięciu minutach ładowania. Ten wynik przekracza osiągnięcia ogłoszone niedawno przez konkurentów, w tym BYD, podkreślając intensywną rywalizację w dostarczaniu szybszych rozwiązań ładowania dla pojazdów elektrycznych. Akumulator Shenxing drugiej generacji został również zaprojektowany tak, aby zapewnić maksymalny całkowity zasięg 800 kilometrów (około 497 mil) na pełnym ładowaniu. CATL dąży do integracji tej technologii z ponad 67 modelami pojazdów elektrycznych do 2025 roku. Gao Huan, Dyrektor Technologiczny działu E-Car Business w CATL, oświadczył, że celem jest „ustanowienie nowego standardu dla pojazdów elektrycznych”, podkreślając, że te szybkie prędkości ładowania osiągane są bez poświęcania gęstości energii.
Odkrywanie alternatyw: Akumulator sodowo-jonowy Naxtra
Oprócz postępów w dziedzinie akumulatorów litowo-jonowych, CATL wprowadził nową technologię akumulatorów sodowo-jonowych o nazwie Naxtra. Firma planuje rozpocząć masową produkcję akumulatorów Naxtra w grudniu bieżącego roku. Według Dyrektora Technologicznego Gao Huana, ta chemia została zaprojektowana tak, aby oferować praktyczne możliwości zasięgu, potencjalnie około 200 km dla pojazdów hybrydowych i do 500 km dla pojazdów w pełni elektrycznych.
Korzyści i strategiczna zmiana dzięki akumulatorom sodowo-jonowym
Akumulatory sodowo-jonowe, takie jak Naxtra, oferują wyraźne zalety. Są one postrzegane jako potencjalnie bezpieczniejsze i wykorzystujące bardziej obfite i opłacalne surowce w porównaniu do akumulatorów na bazie litu. Ponadto, technologia sodowo-jonowa zazwyczaj lepiej radzi sobie z ekstremalnymi zmianami temperatury, co jest korzystne zarówno dla zastosowań w pojazdach elektrycznych, jak i dla wielkoskalowego magazynowania energii. Wprowadzenie Naxtry stanowi strategiczny wysiłek mający na celu zmniejszenie globalnej zależności od zasobów litu. „Możemy przejść od zależności od jednego zasobu do wolności energetycznej” – zauważył Gao Huan, wskazując na potencjał większej dywersyfikacji zasobów i odporności łańcucha dostaw. CATL podobno współpracuje z różnymi producentami samochodów w celu włączenia technologii Naxtra do ich przyszłych linii pojazdów.

Kuba Miarecki to autor newsów na bitgate.pl, który potrafi wprowadzić świeży powiew humoru do świata kryptowalut. Jego teksty o bitcoinie i innych cyfrowych monetach łączą precyzyjną analizę z lekkością, jakby kursy rynkowe tańczyły na rollercoasterze. Kuba z uśmiechem komentuje wzloty i upadki rynku, przypominając, że nawet w poważnym świecie finansów nie powinno zabraknąć dystansu i odrobiny szaleństwa. Dzięki jego niebanalnemu podejściu, każda notka staje się nie tylko źródłem informacji, ale także dobrą zabawą dla czytelników.